۱۳۹۳/۰۱/۲۴

یک بازی آموزشی فوق‌العاده

محیط بازی Super Planet Crash
یک بازی به شدت اعتیادآور را به شما معرفی می‌کنیم: بازی Super Planet Crash که روی خط (Online) قابل اجرا می‌باشد. این بازی که البته رایگان می‌باشد، توسط Stefano Meschiari از محققان رصدخانه‌ی W.J. McDonald متعلق به دانشگاه شیکاگو طراحی شده است. در این بازی هدف ساخت یک سامانه همانند سامانه خودشیدی است.

در طراحی این بازی به شکل دقیقی از قوانین گرانش نیوتن برای تعریف کنش و واکنش بین ستاره مرکزی و اجرامی که شما در مدار گردش بدور آن قرار می‌دهید، استفاده شده است. این اجرام خود می‌توانند سیاراتی کم جرم (مانند زمین)، پرجرم (مانند مشتری) و یا حتا یک ستاره‌ی همدم دیگر (مثلن یک ستاره کوتوله) باشد. هدف در این بازی آن است که شما بتوانید تا جای ممکن منظومه‌ی خود را در فاصله‌ی ۲ واحد نجومی* از ستاره‌ی مرکزی، با سیارات و یا ستارگان پر کنید و این درست همان چالشی است که شما با آن روبرو هستید. منظومه‌ی شما باید ۵۰۰ سال پایدار بماند، به این ترتیب که هم‌کنش اجرام نبایستی باعث به هم خوردن پایداری هیچ یک از اجرام منظومه‌ی شما و در نتیجه بیرون انداخته شدن آن به فراسوی محدوده‌ی ۲ واحد نجومی شود.

در این بازی، همچنین می‌توانید برای شروع، از سامانه‌های کشف شده از جمله سیستم فشرده‌ی کپلر- ۱۱ استفاده کنید.

در این بازی کسب مهارت در جایگذاری اجرام در مدارهای مشخص این نکته را آموزش می‌دهد که یک سامانه‌ی ستاره‌ای برای پایدار بودن نیاز به در بر گرفتن اجرامی دارد که در کل طول مدار خود از پایداری کامل برخوردار باشند که این امر تنها با جای گرفتن هر جرم در یک مدار مشخص که با توجه به جرم آن و اثری که بر روی اجرام دیگر خواهد ‌گذاشت، تعریف می‌شود. اجرامی که نتوانند پایداری لازم را در یک سیستم مشخص بدست بیاورند، محکوم به جای گرفتن در مداری بسیار بیضوی و کشیده بدور ستاره‌ی مرکزی و یا حتا اخراج کامل از آن منظومه خواهند بود.

باید توجه داشت که Stefano خود به این نکته اشاره دارد که سرور او در حال حاضر، به دلیل استقبال بی نظیر مخاطبان از این بازی، زیر بار ترافیک قابل ملاحظه‌ای قرار دارد و به همین دلیل به روز رسانی امتیازها ممکن است با تأخیر انجام شود. در ضمن، در حال حاضر این بازی هنوز برای طرح‌بندی گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی نشده است، اما بر روی صفحه‌های نمایشگر بزرگ و یا تبلت‌ها بسیار عالی نمایش داده می‌شود.

برای شروع، به پیوند زیر رفته و نخستین سامانه‌‌ی خود بیافرینید:

برای آگاهی بیشتر پیوندهای زیر را مطالعه کنید:

* در کیهان‌شناسی، هر واحد نجومی به متوسط فاصله‌ی زمین از خورشید (نزدیک به ۱۵۰ میلیون کیلومتر) اطلاق می‌شود.
هشدار: این یک بازی اعتیادآور است. شبکه هوا وفضا هیچ مسئولیتی را در قبال اتلاف وقت و زندگی مخاطبان خود به عهده نخواهد گرفت!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر