۱۳۹۲/۱۰/۱۹

بارش برف در ارتفاعات هرمزگان

جنوبی‌ترین مکان در نیمکره شمالی زمین یا به عبارتی نزدیک‌ترین مکان به خط استوا در کل نیمکره شمالی که امکان بارش برف در آنجا وجود دارد، در کشور ویتنام (با اقلیم موسمی استوایی) واقع گردیده است. امکان بارش برف در مدارهای جنوبی‌تر در نیمکره شمالی به دلیل نبود مناطق کوهستانی مرتفع که برودت لازم برای بارش برف را مهیا می سازد و یا وجود درجه حرارت بالا به دلیل نزدیکی بیش از حد به مناطق گرم استوایی و یا بیابانی، وجود ندارد. با این حال و بر اساس داده‌های ثبت شده توسط ماهواره Aqua و Terra، بارش برف در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۲ در بیابان‌های جنوب و جنوب شرق ایران موجب شد تا منطقه حفاظت شده کوه بیرک نیز با قله‌ای به ارتفاع ۲۷۵۰ متر که در استان سیستان و بلوچستان و در ۱۲۰ کیلومتری شرق شهرستان ایرانشهر در یک منطقه بیابانی قرار گرفته است به زیر برف فرو رود.
این منطقه، در کنار بسیاری دیگر از مناطق بیابانی ایران که در روز دوشنبه و سه شنبه در آن‌ها برف بارید، جنوبی‌ترین مکان بر روی زمین می‌باشد که در عین حال قرار گرفتن در منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک بیابانی، امکان بارش برف نیز در آنجا وجود دارد. کوه فارغان با ارتفاع ۳۲۶۸ متر که در ۷۸ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد نیز در روز دوشنبه به زیر برف فرو رفت. در واقع، در حالی که دمای هوا در روز دوشنبه در ایرانشهر و بندرعباس به ترتیب ۱۹ و ۱۷ درجه سانتیگراد بالای صفر بود، در ارتفاعات نزدیک هر دو شهر برف در حال بارش بود.

حتما این جمله را شنیده‌اید که گفته می‌شود که ایران یکی‌ از معدود کشور‌های دنیا می‌باشد که در یک لحظه و درست در همان زمانی که در شمال آن، برف در حال بارش می‌باشد، در جنوب می‌توان در آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان آبتنی کرد. حال و با حساب برف چند روز پیش در مناطق جنوبی و جنوب شرقی‌ ایران، ساکنان این مناطق می‌توانند از هوای کاملا مطبوع در این زمان از سال لذت برده و سپس با حدودا یک ساعت رانندگی‌، خود را به مناطق پوشیده از برف برسانند. براستی که اقلیم ایران در کل دنیا منحصر به فرد است.