۱۳۹۰/۰۱/۱۹

پویانمایی فرود مریخ پیمای آزمایشگاه علمی مریخ (Curiosity)

انیماتورهای (پنداشتگرهای) سازمان فضایی ناسا جدیدترین نسخه انیمیشنی (پویانمایی) را تهیه کرده اند که مراحل مختلف ورود به جو، کاهش ارتفاع و نشستن مریخ پیمای در دست ساخت آزمایشگاه علمی مریخ (MSL - Mars Science Laboratory) که اخیرن Curiosity (کنجکاوی) نامگذاری شده است را به شکلی بسیار زیبا نشان میدهد. MSL در مرداد سال ۱۳۹۱ وارد جو مریخ خواهد شد.
داگ الیسون (ِDoug Ellison)، یکی از اعضای تهیه کننده این پویانمایی برای خبرنگار وبگاه Universe Today توضیح میدهد که صحنه های استفاده شده برای نشان دادن سطح مریخ تمامن بر اساس تصاویر تهیه شده از سطح مریخ به کمک مدارگرد رنسانس (Reconnaissance) بازسازی شده اند. همچنین برای نشان دادن تواناییهای تحقیقاتی MSL در تجزیه و تحلیل سنگها و کانیهای سطح مریخ، هنگامی که بر روی سطح مریخ فرود آمد، از تصاویر بدست آمده در سال ۱۳۸۳ از مریخ پیمای Opportunity استفاده شده است.
آن طور که الیسون توضیح میدهد یکی از مشکلات تهیه این پویانمایی نبود نمونه تکمیل شده و واقعیی MSL در زمان تهیه این پویانمایی بوده است. پس بنابراین انیماتورها بایستی مدل مجازی MLS را بر اساس آنچه که هنوز وجود خارجی نداشته بود، تهیه میکردند. به همین جهت برای تهیه مدل مجازی MSL در این پویانمایی از نمونه های ساده سازی شده و بدست آمده از اتوکد به همراه دیگر عکسهای گرفته شده از قطعات در حال تولید MSL استفاده شد.
به گفتی الیسون با وجود اینکه این پویانمایی توسط تیمی متفاوت از گروهی که اولین پویانمایی مشابه را تهیه کردند (در حدود ۲ سال پیش)، طراحی شده است، اما گروه به جای طراحی و تصمیمگیری برای تهیه تمام مراحل، از تجربیات تیم قبلی استفاده شد. افرادی که در طراحی مراحل مختلف تولید پویانمایی قبلی دخالت داشتند، تجربیات خود را در اختیار تیم حاضر قرار دادند و همچنین به تیم در مراحل مختلف یاری رسانی کردند.
یکی از اهداف تیم آن بود تا بتوان در این پویانمایی، دینامیک و شدت عوامل دخیل در لحاظات فرود آمدن بر روی سطح یک سیاره دیگر را طوری با جزئیات نمایش داد تا به این ترتیب اعضای تیم بتوانند برای دوستان و آشنایانشان تمامی گرفتاری ها و دیرآمدن ها به خانه و زود رفتن ها به محل کار و تمامی نگرانیهای خود را توجیح کنند !!!
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل مختلف فرود این کاوشگر به این مقاله که جزئیات EDL (Entrance, Decent, and Landing) را تشریح میکند مراجه کنید.